Noc z π, realizowana z 13 na 14 marca 2015, jest wspaniałą okazją do kreowania różnych sytuacji inspirujących do poszukiwania w matematyce tego, co jest jej istotą, czyli stawiania pytań, poszukiwania „pięknych rozwiązań", budowania problemów po to, by z pasją rozwikływać ich zawiłości.
W wydarzeniu weźmie udział 21 placówek od szkół podstawowych przez gimnazja a na szkołach ponadgimnazjalnych kończąc. Stworzona będzie możliwość internetowego „zaglądania" do innych szkół w tę noc, spotkania rozpocznie happening związany z historią π, specjalnie powołana ekipa dziennikarzy młodzieżowych będzie odwiedzać z kamerą szkoły i kręcić reportaż z Nocy z π.
Prace Lokalnego Centrum Nauczania Kreatywnego oraz Komitetu organizacyjnego Roku Matematyki w powiecie kartuskim wspiera wiele instytucji: Stowarzyszenie Pedagogiki Zabawy KLANZA, Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku. W NOC z π zaangażowani też będą pracownicy i studenci uczelni pomorskich. Dołączyło również Muzeum Kaszubskie w Kartuzach, które przygotuje zaskakujące zadania dla uczestników podchodów matematycznych.
Proponowany przez Komitet organizacyjny program:
Uczniowie Zespołu Placówek Specjalnych w Kartuzach będą obchodzić Noc z π z 12 na 13.03.2015 i rozpoczną swoje działania o godzinie 3.14.
Organizatorzy przewidują działania dla klas I – III w godzinach popołudniowych, natomiast nocne spotkania będą przeznaczone dla starszych klas szkół podstawowych, szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.
Zostanie uruchomiona wideokonferencja, która pozwoli wirtualnie spotykać się młodzieży z różnych szkół i oglądać to, co dzieje się aktualnie w każdym ośrodku organizującym Noc z π.
Hasło przewodnie Nocy z π: Bez π nie ma (sz)kół!
Nocy z π to ogrom interesujących działań:
-
Organizacja podchodów w godzinach wieczornych w okolicach szkół
-
Przeprowadzenie quizów stworzonych przez starszych uczniów dla młodszych
-
Projekcje filmów związanych zarówno z literą π, jak i z samą matematyką (np. Życie Pi, Pi, Piękny umysł, Dowód, Numer 23, 21)
-
Zaproszenie interesujących ludzi (np. lekarze, samorządowcy, twórcy, odkrywcy itp.)
-
Tworzenie plakatów wierszy i piosenek dotyczących π i matematyki
-
Wycinanie kolejnych cyfr z rozwinięcia dziesiętnego liczby π i układanie ich w ciąg na korytarzach szkoły
-
Marsz/bieg na orientację z wykorzystaniem GπS
-
Tworzenie ubrań z figur geometrycznych
-
Stworzenie miejsca z grami planszowymi i matematycznymi
-
Organizacja turnieju łamigłówkowego, zajęć z orgiami, teleturnieju 1 z 10, rebusów i zadań w języku angielskim, kalamburów i prezentacji multimedialnych dotyczących liczby π
-
Tworzenie π z różnych tworzyw i materiałów, w tym z surowców wtórnych
-
Wykłady dotyczące liczby π oraz jej historii
-
Tworzenie brył przestrzennych
-
Stworzenie reklamy liczby π
-
Stworzenie programu liczącego liczbę π oraz programów do rozwiązywania różnych zadań matematycznych
-
Poszukiwanie zwrotów matematycznych w różnych książkach
-
Tworzenie różnych potraw związanych z liczbą π (np. wykorzystanie produktów zawierających w nazwie litery „pi", wykorzystanie kształtu znaku π do ozdabiania potraw, przygotowywanie „πzzy"
-
Zorganizowanie konkursu fotograficznego związanego z robieniem zdjęć pod odpowiednim kątem i z odpowiednią perspektywą, tak aby w naturalny sposób odnaleźć liczbę π w naszym otoczeniu
-
Zrobienie zdjęcia pamiątkowego, w którym uczestnicy Nocy z π ustawią się w kształcie liczby π
-
Zebranie przedmiotów o kolistym kształcie, mierzenie ich obwodów i wyliczanie błędu rachunkowego
-
„Gdzie jest π" – poszukiwanie π w różnych miejscach szkoły z zadaniem i wskazówką, gdzie znajduje się kolejne π oraz odnajdywanie liczby π „schowanej" w różnych obrazach, zdjęciach
-
Stworzenie zagadki kryminalnej, której jednym z głównych bohaterów będzie π
-
Uczczenie Nocy z π o godzinie 3:14 (podobnie jak w Sylwestra, odliczanie do godziny 3:14, toasty, składanie życzeń itp.)
-
Organizacja konkursu międzyszkolnego na słowotwórstwo: wymienienie jak największej liczby słów z π (pi)
-
Przeprowadzenie konkursu „rzut π" gdzie będzie się rzucać wcześniej przygotowanymi znakami π na odległość 3,14 m
-
Tworzenie opowiadań zawierających jak najwięcej zwrotów matematycznych
-
Tworzenie łamigłówek π, gdzie rozwiązaniem są kolejne liczby π
-
Przeprowadzenie sztafet, wyścigów i konkursów ruchowych, które będą ograniczone czasowo do 3 minut 14 sekund.
Patronat objęli Starosta Kartuski Janina Kwiecień oraz burmistrz Kartuz Grzegorz Gołuński.
Zapraszamy dzieci i młodzież!