W spotkaniu uczestniczyło 29 osób – reprezentujących samorządy lokalne, instytucje pomocowe (PPP w Kartuzach, CIE w Kartuzach, Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku), publiczne i niepubliczne placówki edukacji specjalnej, szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne (pedagodzy szkolni, nauczyciele edukacji zintegrowanej, psychologowie), dyrektorzy szkół z następujących gmin: Kartuzy, Sierakowice, Przodkowo, Żukowo, Chmielno, Stężyca.
R E K O M E N D A C J E
1. Proponuje się kontynuowanie pracy konsultanta ds. edukacji włączającej przy Centrum Inicjatyw Edukacyjnych w Kartuzach, oferującego pomoc nauczycielom, zwłaszcza szkół masowych w kształceniu i wychowaniu dzieci o SPE.
2. Uczestnicy spotkania zaakceptowali proponowany przez Powiat Kartuski model informacji o instytucjach pomocy i edukacji, wspierających dzieci z trudnościami w rozwoju.
Pełna informacja o placówkach publicznych i niepublicznych, działających na terenie powiatu kartuskiego znajduje się na stronie http://spow.kartuzy.ibip.pl/public/?id=183824
3. Konieczne jest budowanie sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli przedszkoli, szkół, poradni psychologiczno-pedagogicznej w zakresie edukacji i terapii dzieci niepełnosprawnych, pod egidą PPP.
4. Przyjęto model współpracy placówek masowych z ośrodkami szkolno-wychowawczymi:
1) placówki specjalne udostępniają swoje know how nauczycielom kształcenia masowego, dzieląc się wiedzą i doświadczeniem;
2) nauczyciele szkół masowych, klas integracyjnych uzyskują pomoc niezbędną do samodzielnej, refleksyjnej pracy przy tworzeniu koncepcji oraz wykorzystaniu praktycznych metod prowadzenia dziecka o SPE.
5. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kartuzach przygotuje propozycje szkoleń dla szkół i nauczycieli zainteresowanych, bądź też już pracujących z dzieckiem o SPE. Szkolenia umożliwią:
1) uzyskanie pełnej wiedzy o edukacji dziecka z trudnościami w rozwoju, z uwzględnieniem kolejnych etapów szkolnych, przez które przechodzi dziecko;
2) praktykowanie zasady komplementarności w pracy nauczyciela w środowisku szkolnym i rodzinnym dziecka o SPE.
6. OREW w Pierszczewie zaproponował przygotowanie warsztatów, które poprzez dobre praktyki i prezentacje najnowszej wiedzy z zakresu neurodydaktyki pozwolą nauczycielom, rodzicom, pedagogom, dyrektorom szkół, samorządowcom lepiej dostrzec problemy wczesnego rozwoju dziecka, przeciwdziałać zaburzeniom w zachowaniu, terapeutyzować poprzez wczesne wspomaganie rozwoju od chwili wykrycia niepełnosprawności.
7. Poproszono o przekazanie samorządom prośby o zachęcanie środowiska medycznego do współpracy z rodzicami dziecka niepełnosprawnego w zakresie wczesnej diagnozy, pełnej informacji o jego rozwoju i źródłach pomocy w terapii i rehabilitacji.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 | ||||