Aktualności / Wskazówki dla konsumentów

Wskazówki dla konsumentów

2012-08-10 12:43

Rozmowa z Józefą Byczkowską Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów w Kartuzach.

 

Dużymi krokami zbliża się koniec wakacji i początek roku szkolnego. O czym powinni pamiętać rodzice przygotowując dzieciom wyprawki do szkół?

Reklamacji podlegają towary, które kupiliśmy i na które mamy dowód zapłaty, gdy po pewnym czasie użytkowania pojawia się wada ukryta, niewidoczna w momencie nabycia. Wszelkie cechy towaru, które powodują, iż nie urzeczywistnia on naszych oczekiwań: przedmiot jest za duży, za mały, ma inny kolor, nieodpowiednia ilość pasków lub inne zewnętrzne objawy widoczne podczas zakupu, nie uprawniają do stwierdzenia niezgodności towaru z umową i zgłoszenia reklamacji.

Kupiliśmy dziecku buty lub plecak. W domu okazuje się, że kolor nie pasuje. Czy możemy go zwrócić?

Reklamacji podlegają przedmioty,  w których w przeciągu dwóch lat od zakupu ujawniły się usterki. Jeśli wada uwidoczniła się w ciągu 6 miesięcy, domniemywa się, że towar posiadał ją w momencie zakupu i sprzedający powinien uwzględnić żądania reklamacyjne kupującego. Ponadto w ciągu 14 dni po złożeniu reklamacji, musimy otrzymać odpowiedź o jej postępie. Ustawodawca przewidział w takiej sytuacji nieodpłatną naprawę lub wymianę, nie możemy oczekiwać zwrotu towaru lub gotówki, jeżeli jest możliwa naprawa lub wymiana.

Oczywiście istnieją sklepy, które zakładają możliwość oddania niechcianego przedmiotu. Informacja w widocznym miejscu określa termin zwrotu: 10, 30 lub 90dni, ale dodatkowy profit obowiązuje jedynie w wybranych sklepach, które przewidziały tego typu przywilej dla swoich klientów.

A jeśli dokonaliśmy zakupu przez Internet?

W przypadku przedmiotów nabytych drogą elektroniczną mamy 10 dni na rezygnację bez podania przyczyny i odstąpienie od umowy zawartej transakcji, należy jedynie wysłać pismo o odstąpieniu od umowy listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Należy pamiętać, iż ta ewentualność nie dotyczy towarów zakupionych przez licytację.

Czy jedynym źródłem gwarancji jest karta gwarancyjna?

Karta gwarancyjna daje  klientowi dodatkowe uprawnienia wynikające z zawartych w nich zobowiązaniach sprzedającego, ale towar nie musi posiadać karty gwarancyjnej, wystarczy dowód zakupu: rachunek, paragon lub faktura. Kupujący może zawsze skorzystać z reklamacji jeśli wystąpiła niezgodność towaru z umową, na podstawie ogólnych warunków ustawy. Natomiast fakt posiadania karty gwarancyjnej umożliwia przeprowadzenie reklamacji na klarownych, obowiązujących w niej warunkach.

W czasie wakacji wzrasta również liczba prac remontowo-budowlanych. Czy jest jakiś sposób na niesolidnych fachowców?

Podstawą wszelkich prac powinna być dobrze spisana i podpisana przez obie strony, umowa zlecenie lub umowa o dzieło, dopiero wówczas jest podstawa do analizowania czy fachowcy wywiązali się z przedmiotu zamówienia. Bardzo ważne, by w umowie zawrzeć termin rozpoczęcia i zakończenia oraz cenę prac, ale też takie postanowienia, które pomogą – w przypadku problemów z wykonawcą – wyegzekwować np. karę umowną za przekroczenie terminu wykonania umowy. Równie istotne jest, by w momencie zapłaty za wykonane prace otrzymać rachunek, który jest podstawą ewentualnej reklamacji.

Coraz częściej słyszymy o bankrutujących biurach podróży. Mieszkańcy naszego powiatu skorzystali z nierzetelnych ofert?

Jeszcze trwa lato, więc wzorem lat ubiegłych reklamacji tytułem wakacji, które nie spełniły oczekiwań klientów jest na razie niewiele. Ich liczba wzrasta wraz nadejściem jesieni: we wrześniu i październiku. Nie zaobserwowałam również większej ilości reklamacji niż w analogicznej porze poprzednich lat, co wskazuje że mieszkańcy naszego powiatu nie skorzystali z ofert plajtujących touroperatorów i przewoźników.

Dziękuję za rozmowę.

W czasie jesienno-zimowym dokonujemy wielu kosztownych, sporych zakupów, takich jak kurtki, buty, przybory szkolne czy tez meble, dlatego życzę by wszystkie nasze wybory były wyjątkowo udane i przyniosły dużo satysfakcji.

 

Rozmawiała Paulina Kitowska.

Kalendarz wydarzeń
Lipiec 2024
1234567

891011121314

15161718192021

22232425262728

293031


Biuletyn Informacji Publicznej

Dziennik Ustaw

Monitor Polski