9 kwietnia br. dyrektorzy szkół i placówek kształcących w zawodach, przedstawiciele Pomorskiej Wojewódzkiej Rady Zatrudnienia oraz Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej pod przewodnictwem Kuratorium Oświaty wymienili doświadczenia i spostrzeżenia związane z reformą szkolnictwa zawodowego w naszym województwie. W spotkaniu uczestniczyli Starosta Kartuski Janina Kwiecień, Starosta Chojnicki Stanisław Skaja i dyrektor Wydziału Edukacji Jolanta Tersa.
Gdański Kurator Oświaty Elżbieta Wasilenko rozpoczęła konferencję wnioskami z nadzoru pedagogicznego w szkołach zawodowych naszego województwa. Podczas kontroli sprawdzane są efekty dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze oraz inna działalność statutowa w zarządzaniu szkołą, na poziom spełniania wymagań rzutuje również wynik egzaminu zawodowego. Z ewaluacji jasno wynika, że uczniowie techników województwa pomorskiego, pomimo poczucia bezpieczeństwa i znajomości obowiązujących norm nie podejmują inicjatyw dotyczących własnego rozwoju i nie współpracują z nauczycielami w procesie edukacji. Kurator zauważyła, że trzeba wzmocnić indywidualizacje nauczania i przygotowanie ucznia do funkcjonowania na rynku pracy. Niezwykle ważne jest również zaangażowanie rodziców w działania placówek. Z kolei szkoły zawodowe mają problem z modyfikacją oferty edukacyjnej umożliwiającej pełny rozwój uczniów. I tutaj panaceum ukryte jest w doskonaleniu metod współpracy nauczycieli i wspólnym rozwiązaniu wewnętrznych problemów. Kurator podkreśliła, że raporty z ewaluacji służą rozwojowi placówki i systemu oświaty, dlatego niezmiernie ważne jest prawidłowe zinterpretowanie i wdrożenie zaleceń.
W kolejnej części spotkania Aleksandra Dąbrowska z Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej przedstawiła założenia zreformowanego egzaminu zawodowego. Zaapelowała o zwiększenie liczby egzaminatorów, stanowisk pracy do części praktycznej i wykorzystywanie elektronicznych systemów, które znacząco poprawią komfort uczniów. Następnie przedstawiciel Pomorskiej Wojewódzkiej Rady Zatrudnienia zobrazował opiniowanie kierunków kształcenia zawodowego.
Podczas następnej prezentacji Piotr Cymanowski dyrektor Zespołu Szkół Kształcenia Zawodowego w Tczewie zaprezentował arkusze oceny i plany dydaktyczne, które umożliwiają monitorowanie realizacji podstawy programowej. Natomiast zastępca kuratora Gabriela Abertin skupiła się na skutecznym systemie kształcenia ustawicznego nauczycieli, który jest gwarancją wysokiej jakości edukacji dzieci i młodzieży.
Na zakończenie spotkania Elwira Bieszke – Binnebesel, dyrektor ZSP w Malachinie opowiedziała zebranym o prowadzonej przez siebie placówce. Niewielka szkoła jest liderem w ilości akcji społecznych i charytatywnych oraz pozyskanych funduszy unijnych, ponadto kwitnie współpraca z zagranicznymi pracodawcami. Reforma szkolnictwa zawodowego przebiegła płynnie, a uczniowie w jej murach czują się doskonale, czemu dają wyraz pozytywnymi opiniami podczas kontroli ewaluacyjnych. Promocja w mediach obejmuje wszystkie działania realizowane w szkole. Dyrektor Bieszke – Binnebesel wyraził myśl, która przyświecała całej konferencji: Zmiana wizerunku szkolnictwa zawodowego to tworzenie dobrego klimatu wokół szkoły wśród rodziców i ich dzieci, które stoją przed perspektywa wyboru dalszej ścieżki kształcenia i drogi zawodowej.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | ||