W minionym roku szkolnym Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Somoninie im. Józefa Wybickiego zrealizował ósmy już projekt mobilności w ramach programu Leonardo da Vinci. W tej edycji nosił tytuł: „Możliwości rozwoju kompetencji XXI wieku wobec oczekiwań rynku pracy”.
Projekt przeznaczony był dla uczniów kształcących się w zawodach: technik żywienia i usług gastronomicznych oraz technik organizacji usług gastronomicznych i przewidywał ich uczestnictwo w stażach zagranicznych.
W okresie wakacyjnym 16 uczniów z klasy II i III realizowało program praktyk w zagranicznych restauracjach i lokalach gastronomicznych w Belgii – Hotel de la Poste, Turcji – Hotel Meryan i na Malcie – Restauracja El Catalan. Celem praktyk było zdobycie przez uczestników nowych umiejętności zawodowych i językowych oraz doskonalenie już posiadanych, co przyczynić się miało do lepszego poruszania się po krajowym i europejskim rynku pracy.
Podczas czterotygodniowych staży, uczniowie pracowali w kuchni, obsługiwali bufet śniadaniowy i bar oraz serwowali potrawy gościom. Do obowiązków pracowników kuchni należała pomoc w przygotowywaniu dań wydawanych na salę, obróbka wstępna produktów i zabezpieczanie żywności oraz pomoc przy wydawaniu potraw. Dział obsługi konsumenta wiązał się z takimi czynnościami jak obsługa ekspresu do kawy, przygotowywanie sal bankietowych, tarasu oraz sali głównej na przybycie gości, przygotowywanie napojów bezalkoholowych, obsługa gości, pomoc w utrzymaniu porządku na sali.
Staże to jednak nie tylko praca. Uczniowie mają również wiele okazji do poznania zabytków i atrakcji turystycznych danego kraju, poprzez liczne wycieczki, organizowane w ramach przygotowania kulturowego. Młodzież przebywająca w Belgii zwiedziła m.in. Brukselę, Luksemburg, a także wybrała się do Reims we Francji, gdzie podziwiała katedrę Notre Dame i Pałac Arcybiskupów. Stażyści na Malcie odbyli rejs wokół wyspy, wyprawę na Comino i Gozo oraz podziwiali zabytki Valetty, Rabatu i Mdiny. Równie ciekawie czas wolny od pracy spędzili uczniowie w Turcji. Odwiedzili m.in. Pamukkale z przepięknymi tarasami wapiennymi, starożytne miasto Hierapolis, miejscowość Side, Ruiny Świątyni Apolla, Teatr Rzymski oraz wodospady Kursunlu.
Jak zgodnie podkreślają młodzi ludzie, podczas praktyk rozwinęli oni swoje kompetencje zawodowe, co z pewnością przyda się w dalszej karierze zawodowej; przełamali bariery językowe; nauczyli się, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach oraz nabyli umiejętności współpracy w grupie i odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 | ||||