Aktualności / Wyjazd do Turcji uczniów ZSP w Sierakowicach

Wyjazd do Turcji uczniów ZSP w Sierakowicach

2014-10-23 08:34

W dniach 22-27 września grupa sześciu uczniów i dwóch nauczycieli  Zespołu Szkół  Ponadgimnazjalnych w Sierakowicach przebywała w trzecim, największym tureckim mieście - Izmirze w ramach sportowego  projektu COMENIUS MOVE. Projekt ten zwiększa świadomość wpływu regularnych ćwiczeń na zdrowie człowieka.

21 września, około godziny 22.00 dotarliśmy na miejsce i zostaliśmy zapoznani z uczniami z rodzin goszczących. Zostaliśmy przewiezieni do ich domów i tam staraliśmy się nawiązać jak najlepsze kontakty. Pierwszego dnia naszej przygody w Turcji zaprezentowaliśmy lekcję wychowania fizycznego, a mianowicie tradycyjnego polskiego tańca, jakim jest polonez. Następnie oglądaliśmy i braliśmy udział w lekcjach pozostałych krajów: Czech, Włoch, Hiszpanii i Turcji. Mogliśmy porównać nasze umiejętności sportowe z tymi reprezentowanymi przez młodzież z krajów partnerskich. Okazało się, że nasza sprawność fizyczna jest na wysokim poziomie. Wygraliśmy dwie konkurencje – rozgrywki w siatkówkę oraz w unihokeja.  Mieliśmy przyjemność obejrzeć również tradycyjne tańce tureckie, wykonane przez zespół ludowy.

Kolejnego dnia spotkaliśmy się na placu Konak, przechadzaliśmy się ulicami wypełnionymi straganami z pamiątkami. W tymże miejscu mogliśmy zakupić upominki dla naszych najbliższych oraz skosztować tradycyjnej kawy tureckiej.  Zwiedziliśmy meczet w Izmirze, gdzie wyznawcy Islamu modlą się do Boga. Odczytano tam specjalnie dla nas kilka wersetów Koranu. Później mieliśmy czas wolny. Tureccy uczniowie zaplanowali nam każda wolną chwilę. Zabierali nas nad morze i do restauracji, gdzie mogliśmy skosztować tureckiego  kebabu.

Kolejnego dnia wyruszyliśmy do antycznego Ephesus, miasta oddalonego o 70 km od Izmiru. Zwiedzaliśmy tam ruiny starożytnego- wtedy jeszcze greckiego miasta. Mogliśmy sobie wyobrazić życie ludzi w X w. p.n.e. Zobaczyliśmy też dom Marii Panny, położony 7 km od miejscowości Selcuk. Udaliśmy się też na pieszą wycieczkę po Sirince – usobliwej wsi tureckiej, a w drodze powrotnej zatrzymaliśmy się na degustację słodyczy tureckich oraz pokaz wyrobu tradycyjnych produktów garncarskich.

Następny dzień przyniósł nam jeszcze więcej emocji, mianowicie pojechaliśmy do kolejnego Tureckiego miasta Cesme, gdzie przebywaliśmy dwa dni. Cesme spodobało nam się bardzo, mieliśmy tam okazję uczyć się windsurfingu pod okiem wykwalifikowanego instruktora.  Zakwaterowani byliśmy w hotelu, który znajdował się nad morzem, dosłownie dwa kroki od plaży. Wieczorem, tureccy uczniowie zabrali nas na spacer po tym mieście, a później na smaczną kolację. Kolejny dzień, który był niestety ostatnim dniem w Cesme, jak i w samej Turcji, spędziliśmy na nauce pływania. Następnie, autobusem zostaliśmy z powrotem przewiezieni do Izmiru i tam zjedliśmy pożegnalny obiad z tureckimi rodzinami. Rano wyruszyliśmy w podróż do Polski.

WYPOWIEDZI UCZESTNICZEK PROJEKTU:

Wyjazd pokazał nam, jak inne kraje podchodzą do aktywności fizycznej i jakie sporty lubią uprawiać. Umożliwił nam udział w zajęciach windsurfingu,  sportu, którego na co dzień nie mamy szansy uprawiać. Karolina Rychert, klasa IV TE

Uważam, że rodziny tureckie są fantastyczne i bardzo gościnne. Myślę, że nie różnią się od nas, chyba że obyczajami , ale to wynik odmiennej kultury i religii. W innych kwestiach są tacy sami, jak my . Zdziwiła mnie ich przejmująca gościnność , dbali o mnie jak o członka rodziny i pilnowali bym nie pogubiła się w tym wielkim mieście.
Słysząc o Turkach, będę ich wspominać jako wspaniałych, wesołych i gościnnych ludzi . Kasia Czaja, klasa III TE

Źródło: Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Sierakowicach

Galeria
Wyjazd do Turcji w ramach projektu COMENIUS MOVE Wyjazd do Turcji w ramach projektu COMENIUS MOVE Wyjazd do Turcji w ramach projektu COMENIUS MOVE Wyjazd do Turcji w ramach projektu COMENIUS MOVE Wyjazd do Turcji w ramach projektu COMENIUS MOVE Wyjazd do Turcji w ramach projektu COMENIUS MOVE Wyjazd do Turcji w ramach projektu COMENIUS MOVE Wyjazd do Turcji w ramach projektu COMENIUS MOVE